Конспекти уроків



Тема:  Зображення в романі «Айвенго» боротьби англосаксів з норманами в ХІІ ст. і усобиць норманів.

Мета: розкрити суть конфлікту між англосаксами та норманами в XII столітті; повторити відомості про історичний роман; роз­вивати навички систематизації матеріалу з історії та літера­тури; виховувати активну громадську позицію, розвивати вміння визначати теми й проблеми роману, вміння відповідати на поставлені запитання;  виховувати інтерес до історії, історичної літератури, виховувати любов до літератури, як мистецтва слова.

Тип уроку: засвоєння нових знань, урок-екскурсія.

Обладнання: підручник, карта середньовічної Англії

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів      2хв

Вчитель. Мине час, і письменники майбутнього напишуть і про наше бурхливе, неспокійне ХХІ ст., яке для них буде далеким минулим, історією. Люди з цікавістю перегортатимуть сторінки нашого сьогодення, знайомитимуться з тим, як ми жили, що цінували, а що  -  зневажали. Сьогодні ж ми цікавимося сивою давниною. Але нас також цікавить, як жили раніше, що захоплювало й турбувало людей багато століть тому, що вони цінували, а що зневажали. Про це можна дізнатися з підручників історії, досліджень науковців, а також з найкращих зразків художньої літератури. Один із них – роман Вальтера Скотта „Айвенго”. Запитайте у своїх батьків, і ви дізнаєтесь, що більшість з них у дитинстві захоплювалася цим твором, хлопчики хотіли бути схожими на відважного лицаря Айвенго, а дівчатка – на розважливу й мудру леді Ровену.

¨    Що ж так приваблювало юних читачів у романі? Відповідь на це запитання ми знайдемо, познайомившись з твором. Але спочатку згадаємо, що нам відомо про автора цього чудового твору. Для цього ви напишите невеличкий літературний диктант.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів 3хв. Літературний диктант. (Взаємоперевірка) 7балів, а 5 балів ви можете отримати за роботу на уроці.

 Вставте пропущені слова.

В. Скотт народився 15 серпня 1771 року в столиці Шотландії Единбурзі, в родині заможного юриста. Був дев’ятою дитиною в сім’ї, в якій було дванадцятеро дітей. У січні 1772 року Вальтер захворів на дитячий параліч і втратив рухливість правої ноги, назавжди залишився кульгавим. В. Скотт творець жанру історичного роману, яскравий приклад – роман „Айвенго”. Історичний роман – різновид роману, в якому історія тісно переплітається з авторським вимислом, а реальні особи співіснують з вигаданими особами. В. Скотт помер від інфаркту 21 вересня 1832 року.

IV. Повідомлення теми, мети уроку.  

1)    Слово вчителя. А зараз пропоную  послухати баладу у виконанні В.Висоцького. Ви повинні відшукати та записати ключові слова, завдяки яким зможемо уявити та визначити епоху, зображену у творі та вивести тему уроку.

2)    Прослуховування балади 2хв

Ø Учні зачитують ключові слова: Замок, походи, бої, перемоги, турніри, стрільці, меч, спис, стріла.

Ø  І яку ж добу зображено у творі? (Середньовіччя)

Ø А чим прославилась ця доба?

Ø  Тож про що ми будемо говорити  сьогодні на уроці?

Ø Тому тема нашого уроку : боротьба англосаксів з норманами в ХІІ ст. і усобиць норманів.

Ø А які завдання стоять перед нами?  ( 3хв)

V. Робота над темою уроку

1) Екскурсія.

Тож вирушаємо у подорож до Англії ХІІ століття. Стартуємо з історичного передмістя, яке має назву „Занурення в епоху” . Екскурсоводи проведуть вас залою «Історія Англії » 5хв

«Екскурсоводи» запрошують до залу 1 — «Англія XII століт­тя», демонструють її карту. ( Презентація 1).  Зробіть висновки про становище корінного населення Англії після норманського завоювання.

Британія з її корінним населенням — кельтами — була в І ст. н. е. завойована римлянами, в V—VI ст. — германськими племенами англів, саксів та ін., утво­рилось кілька королівств, які в IX ст. об’єдналися у ко­ролівство Англію. В VII-X ст. утворилась англосак­сонська народність.

1066 року Англію завоював герцог Нормандії Вільгельм — французький герцог норманського (сканди­навського походження), відомий в історії як Вільгельм Завойовник. Військо, що складалося з васалів герцога і багатьох лицарів Франції, перебралося через Ла-Манш і висадилося на південному березі Англії, після роз­грому війська англосаксів Вільгельм захопив столицю Англії — Лондон і став англійським королем. Протя­гом багатьох років англосакси повставали проти нор­манів, але марно. Всі феодали Англії стали васалами короля Вільгельма. Сакси втратили маєтки й землі, вищі посади займали нормани. Протистояння тривало понад 100 років. Вільгельм захопив сьому частину зе­мель Англії, зміцнив королівську владу. Це призвело до посилення феодального гноблення селян.

Селянство в Англії поділялося на три групи: 1) йомени — вільні фермери; 2) напіввільні — селяни-орендарі; 3) раби. На плечі йоменів важким тягарем лягли закони загарбників, особливо «мисливський закон»: у зоні лісів заборонялося полювати. Поблизу мислив­ської зони знищувалися селища й містечка. Забороня­лося заготовляти дрова. Селяни змушені були тікати від своїх господарів, збиралися в загони «вільних стрільців», нападали на феодалів, єпископів. Відваж­них стрільців любив народ, про них складали балади. Загальним улюбленцем був Робін Гуд.

2) Ми прийшли до 2 зали «Зали хрестових походів». 5хв( Презентація «Хрестові походи»).Назвіть хронологічні межі хрестових походів.

Погляньте на карту хрестових походів, які відбува­лися з 1096 до 1270 р., їх метою була боротьба з мусульманами, звільнення гробу Господнього та Свя­тої землі (Палестини). Успішними були тільки пер­ший і четвертий походи. (1096-1099 та 1202-1204 рр.)

Герой роману В. Скотта король Річард Левове Сер­це (1157-1198), син Генріха II Плантагенета, брав участь у третьому поході (1189-1192). На час походу він призначив правителем Англії свого молодшого брата принца Джона, який намірився стати замість брата монархом Англії.

У поході Річард І не порозумівся з французьким королем Філіпом-Августом, тому спроба взяти Єруса­лим штурмом не мала успіху. Ця поразка, тривожні вісті з Англії про зрадницькі дії принца Джона та між­усобиці змусили Річарда повернутися на батьківщи­ну. На зворотному шляху він потрапив у полон до гер­цога Австрійського, а принц Джон доклав усіх зусиль, щоб Річард пробув у полоні якнайдовше. 1194 р. Рі­чард звільнився завдяки викупу, який зібрали його прихильники, і таємно повернувся до Англії.

4) Слово вчителя. Екскурсоводи познайомили нас з епохою, зображеною в романі, та історичними подіями і історичними особистостями. Дія роману розпочинається з останніх років 12 ст. (приблизно 1194 р.) і пов’язана з поверненням короля Річарда І після тривалої відсутності до Англії, його боротьбою проти брата Джона, котрий намагався захопити престол, і свавільних феодалів.

5) Завдання і запитання до учнів. 3хв

   Давайте розберемося у системі образів роману і поділимо їх за групами.

   Якими вони зображені у творі?

6 )Гра « Літературна мозаїка»( Система образів)    ( Додаток) 5хв

Розподілити героїв.

7) Коментар учителя 3 хв

У романі зображено різні соціальні прошарки.

Слід зазначити, що Скотт однаково правдиво зображує представ­ників різних класів, їхні переживання, проблеми, вчинки. Герої по­казані різнобічно, вони мають як позитивні, так і негативні риси. Отже, у зображенні персонажів В. Скотт дотримується принципу об’єктивності.

-А яким він зображує Річарда І?

    8) Характеристика образу Річарда І . Робота в групах( заповнити таблицю) 5хв

Романний Річард
Реальний Річард



   „Романний” Річард І:

а) привабливий

б) добрий;

в) справедливий;

г) сміливий і доблесний;

д) романтик;

е) поганий правитель, але славний лицар.

Реальний Річард І – грубий, підступний, жорстокий утискувач, зовсім не знав англійської мови, на території своєї держави перебував усього 2 роки, був непоганим воїном.

9. «Дилема Хельги» 3хв

   Ситуація. Король Річард Левове Серце, ризикуючи власним життям, здійснює блискучі подвиги. Він навіть, якщо б не спізнився, готовий був битися із Бріаном де Буагільбером, щоб урятувати життя єврейки Ребеки. Айвенго навіть дорікає королю Ричарду: „Но подумайте о вашем королевстве, государь <…> Вашему королевству грозит междоусобная война. А вашим подданным угрожают тысячи зол, если они лишатся своего монарха по милости одной из тех стычек, в которые вам угодно вмешиваться каждый божий день!”

   Запитання.

   - Чи має право король ризикувати собою, наражатися на смертельну небезпеку, здійснюючи подвиги, якщо його життя і тверда рука необхідні для утвердження спокою і наведення порядку в державі?

   - Чи має право справжній лицар ухилятися від небезпеки і виконання свого лицарського обов’язку?

   Альтернативні дилеми.

   Якщо весь клас вважає, що Річард І має право ризикувати своїм життям, шукаючи слави, замість того, щоб займатися державними справами, то можна запропонувати класові одну з наведених нижче дилем:

   А. Пригадайте, що тривала відсутність Річарда І у Британії і його байдужість до державних справ призвели до страждань простого народу, до занепаду економіки. Хіба ці чинники не зобов’язують короля бути більш відповідальним по відношенню до свого народу?

   Б. Пригадайте, що у період відсутності Річарда І його васали чинили насильство над людьми. Якщо король знає про це, то чи не повинен  він, не відволікаючись на лицарські подвиги, покласти край цьому беззаконню? 

   Якщо весь клас вважає, що король повинен перш за все бути політиком, а вже потім лицарем, то можна запропонувати класові одну з наведених нижче дилем:

   А. Пригадайте, що Річард І ще з дитинства засвоїв поняття про честь і обов’язок лицаря. Чи може справжній лицар заради політики зректися своїх обов’язків: захищати слабих, сиріт і вдів, бути незмінно готовим до подвигу, боротися зі злом?

   Б. Припустіть, що Айвенго за якихось причин не зміг би бути захисником Ребеки під час Божого суду, а у Річарда І була б така можливість. Чи може в такому разі справжній лицар не виконати свій обов’язок захисника і не вступити у бій?

ІV.  Закріплення вивченого матеріалу.

1.    Метод «Прес» 5хв

Які ж ідеї утверджує автор в образі Річарда І?

1) ПОЗИЦІЯ.
            Я вважаю, що...
(висловіть свою думку з приводу того, які ідеї утверджує автор в образі Ричарда І).
2) ОБҐРУНТУВАННЯ
            ... тому що...
(наведіть причину появи Вашої думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої думки).
3) ПРИКЛАД
            ...наприклад...
(наведіть факти, які демонструють Ваші докази, вони підсилюють Вашу позицію; зробіть припущення).
4) ВИСНОВКИ
             Отже, я вважаю...
(узагальніть Вашу думку, зробіть висновок, дайте поради).

*Захищаючи свою позицію, намагайтеся дотримуватися структури методу «прес».

   Можливі варіанти позицій:

   - В. Скотт хотів показати історичну необхідність централізованої королівської влади, яка покладе край внутрішнім усобицям. Річард І і є виразником цієї ідеї.

   - В. Скотт хотів уславити ідеали лицарства. Річард І і є виразником цієї ідеї.

2. Заключне слово вчителя

   В. Скотт хотів показати історичну необхідність централізованої королівської влади, яка мала положити кінець внутрішньому розбрату. Річард І – виразник ідеї роману.

   Таким чином, головний конфлікт епохи відображений автором історично вірно.

 V.  Підбиття підсумків уроку 3хв

VI.  Домашнє завдання 3хв

Підготувати інсценізацію епізодів.  Прочитати розділи ХІІ- ХVIII роману.

І-II рівні  Підготувати розповідь про турнір.

111-IV рівні 1.Які риси характеру притаманні Айвенго, Седри­ку, принцу Джону?

2.    Випереджальне завдання: підготувати цитати для гри «Про кого ці слова?»





Урок 1

Тема : Байка як жанр літератури та її особливості. Езоп – легендарний поет, засновник жанру байки. Висвітлення народної мудрості та узагальнення моральних якостей у байках Езопа.

Мета уроку. Зацікавити учнів творчістю давньогрецького байкаря  Езопа, дати поняття про байку, як літературний жанр, звернути увагу на особливість її побудови; розкрити своєрідний історичний шлях байки. Розвивати навички виразного читання, вміння аналізувати  та коментувати прочитане, виділяти основну думку кожної байки, розвивати вміння зіставляти описане в байках із сьогоднішнім реальним життям, допомогти учням усвідомити важливість самокритичного погляду для успішної життєдіяльності людини. Виховувати критичне ставлення до своїх і чужих вчинків,    вміти розрізняти добро і зло, спонукати до роздумів, запалити бажання самовдосконалюватися, формувати духовний світ учнів.                   

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: портрет Езопа, репродукція картини Д. Веласкеса "Езоп", словники літературознавчих термінів, тексти легенд про Езопа.

Вміння критичного мислення.

·       Сприяти розвитку комунікативних та полікультурних    компетенцій.

·       Урівноважувати у свідомості різні точки зору.

·       Чітко формулювати власну думку, цінувати час.

·       Розвивати уміння працювати в групі.

Використання стратегій критичного мислення.

·       Інтерактивні вправи "Мікрофон", рольова гра "Дослідник", прийом "Дивуй", сенкан "Езоп";

·       Робота в групах. 
Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель читає текст.

“Оце я собі думаю; що треба, щоб мати право з людини посміятися, покепкувати, навіть насміятися, із своєї, рідної людини?.. Треба – любити людину. Більше, ніж самого себе. Тоді тільки ти маєш право сміятися. І тоді людина разом з тобою буде сміятися… із себе, із своїх якихось хиб, недоліків. І буде такий дружній, такий хороший сміх… Той сміх, що не ображає, а виліковує, виховує людину, підвищує… Сміх, спрямований проти різноманітних вад та поганих звичок людей. (Остап Вишня. Думи мої, думи мої).

¨      Невже мова йде про байку? Саме так. Не магічне слово, а силу має незвичайну, бо здебільшого викликає сміх і зацікавлення.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Інтерактивна вправа "Мікрофон"

-                  Коли ви вперше познайомилися з таким твором, як байка?

-                 Які байки ви можете назвати? Хто автори цих творів?

-                 Як ви розумієте рядки однієї з байок Л.Глібова: "Ото на себе не надійся, чужому лихові не смійся!"?

-                 Чи співзвучні наведені слова цієї байки нашому часові?

-                 У чому їх актуальність?

-                 Кого вважають основоположником жанру байки?

IV. Робота над темою уроку

Презентація теми уроку.

Учитель. Визначимо, яких результатів очікує кожен із вас від уроку.

Інтерактивна вправа "Мікрофон"

Починати свою відповідь, як завжди, можете словами:

-        Цей урок навчить мене…

-        Я очікую від цього уроку…

-        Цей урок допоможе мені…

-        Цей урок познайомить мене…

(Зразок відповідей учнів)

-        дізнатися про історію виникнення жанру байки у світовій літературі;

-        ознайомить із життям і творчістю давньогрецького байкаря Езопа;

-        виразно читати байки;

-        відповідати на запитання;

-        описувати власні почуття, викликані художнім словом;

-        критично ставитися до людських вад.  

Учитель. Узагальнимо сказане вами.

         Мультимедійна презентація. 
Учитель.

- В кінці уроку перевіримо: чи досягли мети, чи справдилися очікувані  

  результати.

1. "Теоретична скринька".

Учитель. З’ясуємо, що таке алегорія, "езопова мова", уособлення.

Робота із словником літературознавчих термінів.

Алегорія (грецьк. – інакомовність, іносказання) – зображення життєвих подій і явищ, що таять у собі прихований зміст.

"Езопова мова" – вимушене іносказання, художнє мовлення, насичене недомовками та іронічними натяками.

Персоніфікація (уособлення) – художній прийом перенесення властивостей людей на тварин, рослин, предмети.

2. "Скринька ерудита"

(Учні по черзі підходять до скриньки, тягнуть картки із запитаннями і дають відповідь)

- Що таке байка?

- З яких частин складається байка?

- Хто є персонажами байок?

- Що характерно для персонажів байки?

3. Робота над узагальненням поняття про байку.

Складання схеми (на основі повтореного) (Схема1)

4. Історичний шлях байки.

    Рольова гра "Дослідник"

(Учень отримав випереджальне завдання: дослідити історичний шлях байки. Зараз він представить до вашої уваги матеріали своєї дослідницької роботи)

Матеріали дослідницької роботи учня.

Народження байки сягає глибини тисячоліть. Витоки її ми знаходимо в античному світі, біля джерел людської цивілізації.

Достовірних відомостей про першого байкаря ми не маємо. Легенда розповідає, що першим байкарем був римський раб Езоп. Це напівлегендарна, напівреальна особа, справжнє буття якої викликало багато сумнівів ще за античних часів. Проте першу згадку про Езопа знаходимо у відомого старогрецького історика Vст. до н.е. Геродота, який називає його рабом з острова Самоса за часів фараона Азаміса.

Пізніше Езоп був викуплений з рабства і служив при дворі лідійського царя. Йому приписують майже всі сюжети античних байок, які дійшли до нас.

Новий літературний період у розвитку байки починається з перших літературних обробок творів Езопа відомими античними письменниками римським поетом Федром (І ст. н. е.) і грецьким поетом Бабрієм
 (II ст. н. е.)

Байки Федра спрямовані проти рабовласників і носять викривальний характер. Байкар засуджує соціальну нерівність і прославляє мудрість простої людини. Автор головну увагу приділяє повчанню, моралі і менше дбає про цікаву сюжетну фабулу.

У центральній Європі цей жанр особливо став популярним у другій половині XVII ст. з приходом у літературу видатного байкаря Франції Жана Лафонтена (1621-1695).

Байки принесли Лафонтену всесвітню славу і зробили письменника класиком французької літератури.

Його байки це жива і яскрава картина життя всіх прошарків французького суспільства від селянина-бідняка до короля. Їм притаманна їдка іронія, високий громадянський пафос. Мораль виражає віру автора в торжество справедливості і людського розуму.

«Справжнім своїм торжеством на святій Русі,— з гордістю писав В.Г.Бєлінський, — байка зобов'язана Крилову. Він один у нас справжній і великий байкар».

Криловська байка вперше стає гострою, часто політичною сатирою на вельмож. У ній пристрасно звучить протест проти нерівності, несправедливості, проти зла і кривди.

Байка в Україні стала популярною із XVIIст., а утвердилася як жанр у творчості мудреця-філософа ХVІІІ ст.. Григорія Сковороди. Була вона в його збірці "Байки харківські" ще прозовою, але такою мудро-повчальною, що мораль інколи перевищувала фабулу в кілька разів.

Писали ці твори і П.Глазовий, і П. Годованець.

5. "Творче конструювання".

Модель схеми «Історичний шлях байки» (Схема2)



Твори Езопа – це коріння,

з якого пізніше розвивалося гіллясте

дерево – жанр байки.

6. Езоп – легендарний поет, засновник жанру байки.

(Учень отримав випереджальне завдання: підготувати повідомлення про життєвий і творчий шлях Езопа)

·       Демонстрація портрета Езопа.

·       За переказами, Езоп жив у давній Греції дві з половиною тисячі років тому (у VI ст. до н.е.). Кажуть, що байкар був рабом-невільником, за походженням фракійцем чи фрігійцем. Мав велике черево, чималу голову, горб на спині. Проте цей негарний раб вирізнявся неабияким розумом. Про його мудрість складалися легенди, які свідчили про те, що він був розумніший від своїх сучасників і повчав їх своїми байками.

Езоп складав байки усно, в прозовій формі. Він будував їх як алегоричні розповіді. Тобто використовував  інокомовлення: живою розмовною мовою розповідається проста буденна історія, а висновки з неї робляться узагальнені, придатні для будь-якої людини, що потрапила в подібну ситуацію. Таким чином, користуючись "езоповою мовою", можна в усі часи висміювати і викривати людські недоліки, вади.

7. Прийом "Дивуй".

Легенди про Езопа.

(Прослуховування легенд у виконанні читців класу)

ü Про Езопа збереглося чимало переказів. В одному з них, наприклад, розповідається, що одного разу господар послав Езопа до міста з якимось дорученням. Дорогою йому зустрівся суддя і суворо запитав:

-        Куди ти йдеш?

-        Не знаю, - відповів Езоп.

Така відповідь здалася судді підозрілою, і він звелів відвести Езопа до в'язниці.

Але ж я сказав щиру правду, — запевняв Езоп. — Звідки мені було знати, що я потраплю до в'язниці?

Суддя засміявся і відпустив його.

ü Друга легенда розповідає, що одного разу Ксанф наказав Езопові приготувати для своїх гостей страви з найдорожчих продуктів. Раб-мудрець купив свинячих язиків і подав на стіл багато чого, але все тільки з язиків. Здивований хазяїн запитав, чому самі тільки язики на святковому столі.

      А хіба може щось бути кращим від язика? — відповів той.— Він об’єднує людей, він відкриває шлях до знань. Він вчить, переконує, перед ним відчиняються усі двері!

Наступного разу Ксанф наказав приготувати стра­ви із найдешевших продуктів. І знову Езоп приготував язик. На обурення Ксанфа він відповів:

—      Але ж язик — то наймерзотніша річ у світі. Він причина усіх чвар, судів, війн. І якщо це орган правди, то разом з тим — брехні і наклепів.

8. Складання сенкану "Езоп".

Езоп

Розумний, мудрий.

Складає, повчає, висміює.

Засновник жанру байки.

Байкар.

9. На мультимедійній дошці експозиція репродукції картини відомого іспанського художника ХVІІ століття Дієго Веласкеса.

(опис портрету)

Езоп постає перед глядачами людиною незалежною і спокійною. Він тримає книгу в правій руці, трохи відхилившись назад. Ліву руку заклав за пазуху.

Дуже виразне обличчя Езопа: набрякло-поблякле від життєвих незгод, випадкових ночівель десь просто неба або на холодній підлозі. Воно має свій чіткий вираз: широкі вилиці, нерозчесане волосся, зморшки біля губ.

У спокійно-втомленому обличчі, схопленому в момент роздумів від прочитаного, відчувається прихована сила переживань, багате внутрішнє життя.

Застигла поза Езопа з непорушним обличчям і задумливими примруженими очима свідчить про те, що саме цієї миті він про щось розмірковує.

10. "Запитання → відповідь."

-        Яким художнім прийомом користується Дієго Веласкес для утворення життєвого пріоритету Езопа?

-        Чи відчули ви приховане запитання в погляді байкаря?

Учитель.

    -   Так, байка і сьогодні розважає та повчає. Можливо, саме тому вона така популярна.

Вважають, що Езоп створив близько 400-650 байок. Ми ознайомимося лише з деякими із них.

11.  Пам’ятка "Як декламувати байку".

Читаючи віршовану байку, дуже важливо наголосом виділити ключові слова, витримати паузи після цих слів та за допомогою відповідної інтонації створити враження комічного.

12.  Виразне читання байки "Хліборобові діти".

13.  Осмислення прочитаного. "Запитання → відповідь".

-        Про що байка?

-        Які стосунки склалися між дітьми?

-        Яким чином батько вирішив довести, що згода між людьми має велике значення?

-        Як ви розумієте повчальну частину байки, її мораль?

-        Чи актуальна тема байки сьогодні?

-        Чому навчає нас байка?

14.  Робота в групах "Літературні дослідження".

І група "Вовк та Ягня"

ІІ група "Мурашка і Цикада"

ІІІ група "Крук і Лисиця"

Завдання:

Прочитати байку.

Дати відповідь на запитання:

-        Хто герої байки? Що вони уособлюють?

-        Яка мораль байки? У яких словах виражається?

-        Що засуджує автор?

15.  Презентація групових робіт.

Критично оцініть свою роботу в групі.

І група. Байка "Вовк і Ягня".

Герої байки:

Вовк – тип зухвалої, нещадної, владної людини.

Ягня – символізує невпевненість, схиляння перед силою, владою, страх, рабську покірність.

Мораль: справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду.

Засуджуються: зухвалість, жорстокість, несправедливість, рабська покірність.

ІІ група. Байка "Крук і Лисиця".

Герої байки:

Крук – тип нерозумної, надто довірливої людини, яка сприймає будь-які слова за щиру правду.

Лисиця – тип хитрої, лицемірної людини.

Мораль: нерозумну людину можна вмовити виконати будь-що.

Засуджуються: лукавство, нерозважливість, дурість, нещирість.

ІІІ група. Байка "Мурашка і Цикада".

Герої байки:

Мурашка – тип людини, яка постійно працює.

Цикада – тип людини, яка не звикла працювати.

Мораль: не можна бути в житті безтурботним, не дбати про майбутнє, зневажати працю.

Засуджуються: легковажне ставлення до життя, лінощі, безпорадність.

Прославляється: повага до праці та працьовитих людей.

V. Усвідомлення вивченого

1.    Інтерактивна вправа "Гронування".

VІ. Рефлексія

Учитель. Настав час повернутися до поставленої мети. Я хочу у вас запитати:

-        Чи досягли ми очікуваних результатів?

-        Чим зацікавив вас урок?

-        Що корисного для навчання і подальшого життя винесли з уроку?

Метод "Мікрофон"

(Учні роблять підсумок уроку, використовуючи речення)

-        Цей урок навчив мене…

-        На цьому уроці я дізнався…

-        Тепер я можу розповісти друзям про…

-        Найцікавішим для мене було…

-        Після цього уроку я зробив для себе висновок…

VІІ.  Домашнє завдання

·       Прочитати байку "Лисиця і виноград".

·       Виписати у зошит мудрі вислови байкаря, пояснити їх значення.

·       Використавши подані нижче початок і кінець історій, спробуй продовжити розповідь…

В одному далекому-далекому лісі жив Їжачок…

Подумала Черепаха і сказала: "Справжніх друзів пізнають у біді."(За бажанням учнів).

Урок 2

Тема: Алегоричний та повчальний зміст байки. Жан де Лафонтен.  «Зачумлені звірі».

Мета: закріпити знання учнів про байку, ознайомити із    творчістю французького письменника Жана де Лафонтена, розкрити алегоричний та повчальний сенс байки «Зачумлені звірі», відображення в ній вад людського життя,розвивати вміння аналізувати та коментувати прочитане; висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених у байці, виховувати в учнів естетичний смак, почуття відповідальності за власні вчинки, прагнення боротися з людськими вадами.

                           

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання уроку: портрет Жана де Лафонтена, тексти байки "Зачумлені звірі",презентація до творчості Лафонтена, ілюстрації до твору.

Читаючи Лафонтена, помічаємо в

душі своїй таке відчуття, яке зазвичай

                    викликає в ній присутність скромного,

милого, абсолютно доброго мудреця, -

                       вона спокійна, щаслива,

задоволена і  природою, і собою.  

                                       В.Жуковський

Хід уроку

І. Організаційний момент

Стали, діти, підтягнулись.

Один одному всміхнулись.

На урок старання не забули взяти?

Сіли всі рівненько, починаємо працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Поетична хвилинка.

Учитель.

Сократ і Бабрій, Федр і Лафонтен,

Сковорода, Крилов –

Всім вистачило тем:

Всім шлях премудрий розкривався,

Хто до Езопа добувався,

Хто позичав сюжетів та ідей,

Щоб байкою збагачувать людей…

                                            М.Годованець

2.Інтерактивна вправа "Обери позицію"

-        Яким чином, на вашу думку, байки пов’язані з нашим часом?

-        У чому магічна сила байки?

-        Чи актуальна мораль байки сьогодні?

(Відповіді учнів)

Учитель. Нас і сьогодні хвилюють питання, що виникли понад дві з половиною тисяч років. Автор розповідає нам про людські вади. Ми впізнаємо їх, сміємося разом з байкарем і навчаємося мудрості.

3. Бліц-турнір "Заморочки із скриньки"

(Із скриньки учні дістають аркуші із запитаннями і дають відповіді)

-        Який твір називають байкою?

-        З яких частин складається байка?

-        Хто ввійшов у світ байок під іменем Айсопос?

-        Назвіть відомих байкарів?

-        Поясніть своє розуміння такого вислову: "Езопові байки – скарбниця сюжетів для  світової літератури".

4. Зачитування 1-2 байок, складених учнями.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

      Слово учителя. -   Діти, скажіть, в якій країні ми з вами  живемо?                              

- А чи хотіли б ви побувати за кордоном, у чудовій країні, скажімо у Франції?

- Сьогодні у вас така можливість є. Уявіть собі, що ви у літаку, зручно вмостились у своїх кріслах, прикріпили паски безпеки. Наш літак бере курс на Францію, але потрапимо ми не до сучасної країни, а в ХУІІстоліття, коли жив і творив Жан де Лафонтен.

- Зверніть увагу на вислів російського поета Василя Андрійовича Жуковського. Слайд1

 Які риси, на думку автора, притаманні Жану де Лафонтену?

    Отже, ми з вами знайомимось із життєвим і творчим шляхом цього письменника.

Запишіть тему сьогоднішнього уроку. Слайд2

IV. Робота над темою уроку

Учитель. Нас і сьогодні хвилюють питання, що виникли понад дві з половиною тисячі років. Автор розповідає нам про людські вади. Ми впізнаємо їх, сміємося разом з байкарем і навчаємося мудрості.

   1. Гра "Хто швидше?" (Складіть слова і ви отримаєте назву байки)

байки) .

Учитель. Перед тим, як почати працювати над байкою "Зачумлені звірі", давайте познайомимося ближче з автором твору, портрет якого ви бачите на дошці.Слайд3

Виступ учнів з доповіддю прожиття і творчість Жана де Лафонтена.

Записи в зошити Слайд4

-        відомий французький байкар, драматург, поет;

-        народився в Шато Тьєрі;

-        1665р. Збірка "Казки та оповідання у віршах";

-        сюжети байок запозичені в Езопа і Федра, або взяті з народних джерел;

-        Лафонтен не наголошував на повчальних висновках, для нього головною була розповідь про смішний або безглуздий випадок.

3.    Виразне читання байки "Зачумлені звірі"вчителем.

4.    Фізкультхвилинка.

Стали, діти, підтягнулись.

Один одному всміхнулись.

На урок старання не забули взяти?

Сіли всі рівненько, починаємо працювати.

5.    Словесне малювання.

-        Які картини виникають у вашій уяві під час читання твору?

6.    Рольове розігрування байки учнями.

7.    Осмислення прочитаного. «Метод мікрофон».

"Запитання → відповідь"Слайд5

v Яке лихо трапилося з лісовими звірами?

v Навіщо Лев скликав раду?

v Чи справжнім грішником, на вашу думку, є Лев

v Як Лис виправдовує Лева?

v Чому Лис виправдовує Лева?

v У чому полягає гріх Осла?

v Чи був Осел найбільшим грішником у лісі?

v Чому ж саме його лісова громада вирішила принести у жертву?

v Яка мораль байки?

v Які проблеми порушує автор в своїй байці?

v Чому байка називається "Зачумлені звірі"?

v     Чого байкар хотів навчити людей?

v     Що нового вніс Лафонтен у розвиток жанру байки?

8.    Форма роботи "Картина"Слайд6

(Клас об’єднується в групи – "Фарби" та "Пензлі". Учні групи "Фарби" формують запитання до малюнка. Учні з групи "Пензлі" додають відповідь, добираючи цитати з тексту. Якщо все вдається, з’являється "картина" – творчий переказ епізоду).

9. "Розмірковуючи – навчаюсь".

- Чи актуальна нині мораль цієї байки?

Що засуджує байкар у людських стосунках?

V. Рефлексія

1. Повернемося до поставленої мети. Отже, чи досягли ми очікуваних результатів?

"Коло вільних думок" (інтерактивна вправа)

-        Які враження справив на вас цей урок?

-        Про що нове ви дізналися на ньому?

-        Навіщо потрібні ці знання?

-        Які висновки ви зробили для себе після цього уроку?

2.Складіть сенкан  Слайд7

V. Домашнє завдання  Слайд8

·       Створити ілюстрації до байки "Зачумлені звірі". 

·       Підготувати повідомлення про І.Крилова

·            Підготувати інсценування байки І.Крилова «Вовк і ягня».

Урок 3

Тема: І.А.Крилов. "Вовк і Ягня". Осуд свавілля та насильства в байках Езопа, Лафонтена, І.А.Крилова.

Мета: продовжити ознайомлення учнів з жанром байки; формувати навички знаходити її ознаки, порівнювати байки різних авторів, розвивати навички виразного читання, характеристики героїв, аналізу художнього тексту; виховувати кращі людські якості.

Обладнання: підручникайка «Вовк і Ягня», ілюстрації до байок та малюнки учнів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань. 

                                            Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань.

Прийом «Так чи ні».

Байка – невелике, переважно віршоване оповідання повчального змісту (так)

Основоположником жанру байки є Лафонтен (ні, Езоп)

Алегорія – художній засіб, у якому за допомогою образів рослин, тварин, предметів відображено риси людських характерів (так)

Жанр байки розвивався в Україні завдяки творчості Федра (ні, Сковороди, Глібова, Гулака-Артемовського)

Езоп проживав на території Франції в 6 ст. до н. е.( ні, в Давній Греції)

Лафонтен створив байку «Зачумлені звірі» (так)

III.Мотивація навчальної діяльності.

 Світова  література  складається  з  національних  літератур.  Кожна  країна  може гордитися  своїми  майстрами - байкарями.

Діти, скажіть,а чому на дошці висять ілюстрації та малюнки? Яке відношення вони мають до нашого уроку? (Діти самостійно виводять тему уроку). Так, сьогодні ми  познайомимося  з  представником  Росії. І тема нашого уроку «І.А.Крилов. "Вовк і Ягня". Осуд свавілля та насильства в байках Езопа, Лафонтена, І.А.Крилова».  Презентація портрета І. А. Крилова.

IV.Робота над темою уроку

1.Слово вчителя. А сьогодні до нас завітав І.Крилов. Він любязно погодився дати інтервю. Уважно слухайте виступ учнів і записуйте в зошити основні відомості про життя та творчість байкаря.

 2.  Інтервю з І.Криловим.

Журналіст. Добрий день,Іване Андрійовичу. Розкажіть про своє дитинство

Байкар. Мене звуть  Іван Крилов. Я народився  у Москві в родині армійського офіцера в 1769 році.  Після смерті батька родина жила в злиднях, тому мені  доводилося працювати «підканцелярником» (підточував гусячі пера для письма, переписував тексти, розносив пакети).

Журналіст. А яку освіту Ви отримали?

Крилов. Я  не мав можливості ходити до школи, тому самотужки вивчав мови, математику і став високоосвіченою людиною.

Журналіст. А де Ви служили, якщо це не секрет?

Крилов. Ні, не секрет. Більше тридцяти років я  служив у Петербурзькій публічній бібліотеці, де знайомився з новинками літератури.

Журналіст. А коли Ви почали писати?

Крилов. Писати байки я  почав майже в сорок років. До цього були вірші, твори для театру. Журналіст. А коли почали друкувати Ваші твори?

Крилов. Першу книгу – «Байки Івана Крилова» - було видано в 1809 році. Всього було створено і видано 9 збірок байок.

Журналіст. А якісь нагороди Ви маєте?

Крилов . Так. 1823 року мене  нагородили золотою медаллю «на знак великої од моїх байок користі російській мові і слави вітчизні». За життя я отримав світове визнання: мої  байки перекладали на іноземні мови (французька, італійська, потім німецька, англійська, інші). Помер я  в 1844 році.

Журналіст. Дякую за чудову бесіду. До побачення.

Крилов. До побачення. Радий був з вами поспілкуватися.

  3.Перевірка записів, зроблених учнями, під час прослуховування біографії І.Крилова.

4. А зараз ми познайомимось з байкою І.Крилова «Вовк і Ягня».

Прослуховування байки у виконанні вчителя або аудіозапис.

5. Читання байки учнями мовчки. Презентація портрета І. А. Крилова.

6. Інсценізація байки учнями.

         Фізкультхвилинка.

Щось не хочеться сидіти –

Трохи треба відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки

І зроби 4 кроки.

Крок вперед, і крок назад.

Час до праці нам сідати.

7. "Розмірковуючи - навчаюсь"

          (Бесіда з метою усвідомлення прочитаного і почутого)

v Які герої діють у байці?

v Визначте складові частини байки.

v При яких обставинах зустрілися Вовк і Ягня? Якою була ця зустріч?

v Зверніть увагу, як поводять себе герої під час суперечки?

v Чому І.Крилов називає зустріч Ягняти з Вовком "бідою"?

v У чому полягає вина Ягняти з погляду Вовка?

v Чи вдається Вовкові звинуватити Ягня, чи знайшов він слушний привід для цього?

v Які слова вживає Ягня, звертаючись до Вовка?

v Чи змінюється мова Ягняти в суперечці?

v В яких рядках висловлюється "вовча правда"?

v Зачитайте рядки у тексті, які є свідченням нерівності сил персонажів.

v Чим закінчилася зустріч Вовка і Ягняти?

v Знайдіть в тексті і зачитайте слова,  що є мораллю байки.

v З’ясуйте, носіями яких людських вад є Вовк і Ягня?

v Визначте ідею байки.

v Який прийом використовує автор для розкриття ідеї твору?

v Для чого байкарі застосовують алегорію?

8. "Теоретична скринька"

(Робота із словниками літературознавчих термінів)

Повторення літературного поняття "уособлення", з’ясувати, що таке сатира.

Сатира – художній прийом у творах літератури або мистецтва, заснований на різкому висміюванні пороків, хиб, негативних явищ дійсності.

Коментар учителя.

Саме в цих рядках криються секрети поведінки героїв байки: всемогутність Вовка та беззахисність Ягняти. Автор байки, звичайно, на боці Ягняти, засуджує вчинки Вовка.  Зображуючи всю складність стосунків персонажів, байка показує, яким заплутаним є наше життя і змушує читача замислитися, як уникати ганебних вчинків. Отже, засобами комічного можна не тільки насмішити, а й розкрити аморальність людських законів, нелюдську суть деспотизму і беззаконня.

- А які художні засоби використовує автор? ( Епітети, багатство синтаксичних конструкцій, що посилюють емоційність байки, розширені діалоги.)\

9. Робота в групах.

         Дайте характеристику героїв

              1 група характеризує Вовка

           Злий, жадібний, грубий, жорстокий, несправедливий, сильний перед слабким.

             2 група характеризує Ягня

         Довірливе, слабке, недосвідчене, беззахисне, завжди жертва.

10. Дослідницька робота

Порівняйте байки «Вовк і Ягня» Езопа і Крилова – ст.46, 60 підручника.

Висновок. Спільне: місце дії, протистояння героїв, діалог між героями, трагічна кінцівка, мораль є . Відмінне:

У Езопа
У Крилова
Написано прозою, лаконічний діалог, відсутні епітети, перевага дієслів, прості речення, мораль в кінці
Написано віршем, повніший діалог, використання епітетів, різних частин мови, різноманітні синтаксичні конструкції, мораль на початку

11. Робота з ілюстрацією російського  художника М.Шагала.

- Яким зобразив художник Вовка?Чи таким ви його собі уявили?

- Яким художник зобразив Ягня? Чи таким ви його побачили?

- Чи вдалося художнику передати зміст байки Крилова?

V. Підсумок уроку.

Повернемося до поставленої мети.

Чи досягли ви очікуваних результатів?

Експрес-інтерв’ю "Закінчить речення".(Доповни речення, що відображають враження від цього).

VI. Домашнє завдання

Вивчити байку напам’ять, підготуватися до виразного читання, прочитати ст. 57 -59 в підручнику.

 Урок  4

Тема :Іван Андрійович Крилов і його байки. Виразне читання байки І.А.Крилова.
Мета:
виробляти в учнів навички виразного читання, вміння оцінювати читання художніх творів однокласниками, виховувати естетичні смаки.

Обладнання: ілюстрації та малюнки до байок І.А.Крилова, аудіозапис байки .

Тип уроку: урок виразного читання

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда

-                 Що ви дізналися про І.А.Крилова на попередньому уроці?

-                 Які прийоми він використовував у байках?

-                 Що викриває автор у байці «Вовк і Ягня»?

-                 Які байки Крилова ви знаєте?

-                 Доведіть, що твори Крилова «Вовк і Ягня», «Ворона і Лисиця» являються  байками.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Байки Крилова стали, як сказав М. В. Гоголь "... книгою мудрості самого народу". Справжня народність, живописна  і невичерпну по своєму багатству мова  роблять творчість Крилова вершиною розвитку російської байки, ставлять письменника в ряд світових корифеїв цього жанру.  А. С. Пушкин відзначав глибоку національну своєрідність байок Крилова, яке бачив в "... веселому лукавстві розуму, глузливості і живописному способі виражатися...".

IV. Робота над темою уроку

 1. Вступне слово вчителя.

На думку відомих читців-декламаторів, виразне читання байки — справа нелегка, але цікава. Дослідники жанру байки вважають, що виконання цих творів вимагає роз­повідної інтонації. Велику увагу слід приділяти авторові-оповідачеві, який не розважає жартами, а так розповідає про події, ніби сам їх спостерігав. Однак слід зазначити, при цьому він не байдужий. Від виконавця вимагається з’ясувати авторську позицію й уточнити її зі своїм ставленням до того чи іншого явища, події. Уваги потребують ритм і рима байки. У тих випадках, коли фонетичний наголос у слові не співпадає з ритмічним, фонетика «поступається» ритміці. Рима у байці буває яскравою, виразною, тому її не слід приховувати під прагненням до виконавського спрощення.

2.Знайомство з памяткою «Як підготуватися до виразного читання тексту».

 ( с.358 підручника).

3.  Представлення членів журі.

Повідомлення головою журі критеріїв оцінювання виступів( записано на дошці).
а) оцінка техніки мовлення (дихання, голос, дикція);
б) оцінка логіки читання (паузи і наголоси);
в) оцінка емоційності читання;
г) оцінка сценічності поведінки.
4. Прослуховування аудіо запису байки Крилова.

5. Прослуховування виступів читців. Після кожного виступу журі виставляє оцінки; помічник журі виводить середній бал (або підраховує загальну кількість балів) для кожного читця, що буде оголошуватись наприкінці конкурсу.
6.
Журі виходить в іншу кімнату для обговорення виступів і розподілу місць. У цей час слухацькій аудиторії пропонується наперед підготовлене читання в особах однієї з байок з елементами інсценування.
V. Підбиття підсумків.

(Дуже бажано, щоб членами журі був коротко прокоментований кожен виступ).
Визначення переможців у окремих номінаціях:
за найкращу техніку мовлення;
за найкращу логіку читання;
за найкращу емоційність читання;
за найкращу сценічну поведінку.

VI.Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи за темою «Байка у світовій літературі»































































Коментарі

Популярні дописи з цього блогу